pátek 1. června 2007

Poprava Vančury

Dnes je výročí popravy Vladislava Vančury. Tohoto mi tak milého spisovatele mi popravili Němci dneska v roce 1942. Jeho knížky mám snad všecky. I přečtené. Z jeho jazyka jsem až bláznivě u vytržení. Neznám nikoho jiného takového. Když jsem trpěl na vojně jeden rok svého života, měl jsem sebou jedinou knížku. Obrazy z dějin národa českého. Stačila mi tahle jediná. Ani jsem ji celou nepřečetl. Stále jsem se vracel k jednotlivým pasážím a brouzdal jsem skrz ni jiným světem, přestože ve vojenským mundůru a kolem mě se rojili pitomci. Proč jsem o něm začal? Jo, že Vančura byl bohužel komunista. To mě zrovna u něho děsně sere, protože mám jeho knížky bez výhrad rád. A není v nich, ani v jedné, sebemenší komoušskej canc ani ideologie. Ani jedna jediná věta. Rudí komanči měli štěstí, že jim Vančuru hnědí gestapáci popravili včas, jinak by přece po válce od nich musel utéct. Já vím, jsou to jen hypotézy a těmi si člověk ani zadek utřít nemůže. Obrazy z dějin národa českého...
(ani tu knihu kvůli Němcům nedopsal, zatkli ho v půlce věty)

Žádné komentáře: