pondělí 28. února 2011

šířka x výška

Napadlo vás někdy odkud vzniklo pravidlo, že mezi slušnejma lidma se uvádí u rozměrů nejprve šířka a pak výška? Překvapuje mě, že mezi umělci tohle pravidlo neplatí a nepodařilo se mi odhalit proč. Kdyby to bylo z revolty, aby ukázali světu svou odlišnost, museli by to nějak pojistit, protože tuhle pravidlo porušuje i kdejaký ignorant. Nedodržování tohoto pravidla je trapné hlavně v časopisech, když mám pro někoho udělat inzerát, potřebuju správný rozměr. Někteří zaměstnanci redakce jsou asi umělci a taky to zadají, jak to vyjde. Pak mě ještě sprdnou, že jsem nedodržel zadání. Ti, kdož pravidlo nedodržují, pak musí dodávat ke svému vzpurnému rozměru i další informaci, že to první čísýlko je samozřejmě výška. Všiml jsem si, že prvně výšku zadávají i prestižní světové aukční síně. Ale protože jde o umění, nedodržujou ani svoje pravidlo odlišnosti a sem tam jim to vyjde správně, čili špatně. Kromě umělců a aukčních síní tohle pravidlo nezvládají ani nakladatelé knih. Přestože prý jde o malichernou hovadinu, vzniká spousta nedorozumění. Kupodivu i umělci a nakladatelé jiná pravidla bez držkování dodržují. Třeba že autem jezdí vpravo tam, kde se vpravo jezdí a vlevo, kde se jezdí vlevo.
Přemýšlím, jak by se dalo toto jednoduché pravidlo sjednotit a nic schůdného mě nenapadá. Každej by to hned bral jako omezování tvůrčí svobody. Dobrá, tak se pojďme dohodnout a dělejme všecko do přísně čtvercového formátu, jako slavný fotoaparát Hasselblad. A je to.
Kdyby tohle jednoduché pravidlo nedodržovali třeba stavaři, mohli bychom do dveří po kolenou, zato však s rozpaženejma pažema...

p.s. a víte proč je to zrovna šířka krát výška a ne podle umělců? Přišla na to moje chytrá žena, je to z matematiky: vodorovná osa je (téměř) odjakživa X a svislá osa je Y.
To je přece jasné. Nebo ne?

1 komentář:

dymbula řekl(a)...

Dymbula sám sobě komentuje:

Podle Mezinárodního průvodce standardy pro pořizování a zaznamenávání rozměrů (uměleckých děl) a komunikaci o nich organizace FACTS (Standardy pro péči a nakládání s výtvarným uměním - která byla založena v roce 1994, aby udělala pořádek ve zmatku různých terminologií a přístupů), se vertikální rozměr (výška) zaznamenává jako první, následuje horizontální rozměr (šířka) a v případě trojrozměrného díla se hloubka zaznamenává jako poslední.

Takže umělecká obec je z toho venku a může klidně stavět vchodový dveře na šířku a vstoupit nesehnutá.